March 18, 2007

Ghețurile permanente din Titlis, Elvetia

O altă minune Elvețiană, și e cam oficial: Îmi place Elveția! Chiar mult. :-)

În Engelberg, care e undeva în centrul Elveției, pe la vreo 3000 de metrii este gheață permanentă. Încă mai este, deși ghețarul s-a retras mai mult de jumătate din cât era in 1970. Este o minune.

Chiar mă gândeam că nu prea am văzut eu minuni facute de mâna omului, dar am văzut minuni naturale pe cale de dispariție de mâna omului. Dar asta pentru alte cugetări, acum să vă povestesc despre ghețar.

Ghețarul din Titlis are 30m grosime și curge la vale cu 15m pe an. Practic este un ghețar ce se formează și curge la vale non-stop. Din 10m de zăpadă căzută în vârful muntelui, se formează cam un metru de ghețar.

Elvețienii au săpat în gheață o peșteră ca să îl poți vizita pe dinăuntru. Este uimitor să vezi gheața de dinăuntru. Aspecte interesante despre culoarea gheții:

  • gheața este de un albastru curat doar dacă gheața este pură si compactă.
  • este albă dacă a prins multe bule de aer în interior
  • este galbenă! sau are straturi galbene dacă face parte din stratul de zapadă din anii în care vântul a fost suficient de puternic să aducă nisip din Sahara!!!


Eh și iată că am ajuns și la peste 3mii de metrii! Drumul a fost cam așa:

  • tren din Zuerich până în Luzern. (~500m alt.)
  • tren din Luzern până în Engelberg, un tren incredibil care urcă o pantă de ~40°. (~1000m alt.)
  • în Engelberg suntem practic la baza muntelui, și urcăm cu gondola până la 1800m și apoi cu cabina până la 3040m. Deci practic urci deodată 2000m diferență de nivel, și vreau să zic că deja se simte, chiar când am ajuns am urcat niște scări și... după câteva trepte mă simțeam super obosit și aproape m-a luat cu amețeli așa că am făcut un popas :-)


Poze și film:
Titlis Glacier, Engelberg - CH

3 comments:

  1. Super!!! Nu am fost niciodata mai sus de 2507m... "Vivaldi era" in pestera ghetarului sau l-ai adaugat la editarea filmului?

    ReplyDelete
  2. Erau jocuri de lumini şi sunete în "peşteră". Era interesant, pentru că auzeai lupi şi se schimba lumina în roşu (de ex.), iar gheaţa reflecta culorile.

    ReplyDelete